Jørgen Chr. Wind Nielsen 28.08.2018
Internationaliseringen
og globaliseringen har mange fordele, men giver også anledning til mange
problemer. Ét af problemerne er det med sproget. Ofte bliver det kritiseret, at
universiteternes administration skal kommunikere på engelsk, at forskerne skal
formidle deres forskning i internationale, engelsksprogede tidsskrifter, at det
danske sprog lider et domænetab, når forskning og undervisning foregår på
engelsk, at danske undervisere måske ikke alle er lige gode til engelsk, at
dansktalende studerende på de engelsksprogede uddannelser måske heller ikke
alle er helt så gode til engelsk, samt at danske borgere skal finansiere det
hele på et andet sprog end deres modersmål. For 200 år siden skulle
universiteterne vriste sig fri af det latinske sprog.
Universiteterne
har været flittige til at oprette engelsksprogede uddannelser. Det giver flere
studerende, det giver mere undervisning, det giver en bredere international
berøringsflade og det giver flere penge i kassen. At nogle dansktalende
studerende har betalt prisen i form af kvalitetstab på en engelsksproget
uddannelse, er der talt mindre om.
Som så ofte
før er det det økonomiske argument, der vinder. Få havde set det komme, at
erhvervsmanden Tommy Ahlers blev forsknings- og uddannelsesminister. Lige så få
har set det komme, at det nu bliver ham, der reducerer antallet af
engelsksprogede uddannelsespladser i Danmark og dermed antallet af
engelsksprogede studerende.
Nu har
Uddannelses- og Forskningsministeriet analyseret tallene og er nået til den
konklusion, at det er en god forretning for Danmark, når internationale
studerende bliver og arbejder efter studierne. Danmark er blevet et attraktivt
uddannelsesland. I 2004 var der cirka 7.500 engelsksprogede studerende på de
videregående uddannelser i Danmark, i 2016 var der cirka 22.100. Desværre
forlader fire ud af ti studerende landet med det samme, når eksamensbeviset fra
en dansk uddannelsesinstitution er i hus.
For eksempel
er 42 procent af de nyuddannede fra de engelsksprogede kandidatuddannelser
udrejst fra Danmark to år efter, at de har afsluttet uddannelsen. Kun omkring
hver tredje arbejder i Danmark efter to år. De engelsksprogede studerende får
uddannelsen betalt af danske skatteborgere og cirka halvdelen får SU i dele af
eller hele deres studietid. Men de bruger ikke i tilstrækkeligt omfang deres
uddannelse i Danmark efterfølgende, og det bliver dermed en stor udgift for det
danske samfund at uddanne til andre landes arbejdsmarkeder, mener ministeriet.
Derfor vil
uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers i tæt samarbejde med
uddannelsesinstitutionerne tilpasse antallet af studiepladser på de kandidat-
og diplomingeniøruddannelser, hvor mange nyuddannede rejser hjem igen og dermed
ikke bidrager til det danske arbejdsmarked. Ministeren vil samtidig tage fat i
institutionerne for at høre, hvad de allerede gør og fremover vil gøre for, at
flere studerende bliver i Danmark efter studierne og kommer ud på det danske
arbejdsmarked.
Regeringen
vil også gennemføre initiativer, der skal forbedre kvaliteten på
engelsksprogede uddannelser. Det handler blandt andet om at se nærmere på, om
uddannelserne er relevante for det danske arbejdsmarked, når institutionerne
ønsker at oprette nye engelsksprogede uddannelser. Det lyder som en god idé.
Nye danske uddannelser er underlagt skrappe kvalitets- og relevanskrav, inden
de bliver godkendt. Derfor er det ikke urimeligt, at engelsksprogede
uddannelser også bliver det.
I alt
reduceres optaget til engelsksprogede universitets- og
diplomingeniøruddannelser med cirka 1.000 – 1.200 studiepladser. Hvordan det
konkret skal foregå, aftales nærmere med institutionerne. På universiteterne
skal der reduceres på seks ud af otte universiteter.
I 2017
besluttede den daværende uddannelses- og forskningsminister at reducere optaget
på udvalgte uddannelser på erhvervsakademierne og professionshøjskolerne.
Institutionerne har reduceret antallet af studiepladser med knap 28 procent i
forhold til 2015, svarende til 1.700 studiepladser.
Engelsksprogede
kommunikationsuddannelser
En række helt
centrale kommunikationsuddannelser er engelsksprogede. På Aarhus BSS
Corporate Communication http://kandidat.au.dk/corporatecommunication/
På CBS Business and Development Studies, MSc in
Business, Language and Culture, Intercultural Marketing og Multicultural
Communication in Organisations.
Business and
Development Studies
https://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/msc-in-business-language-and-culture/business-and-development-studies
https://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/msc-in-business-language-and-culture/business-and-development-studies
MSc in
Business, Language and Culture
https://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/msc-in-business-language-and-culture
https://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/msc-in-business-language-and-culture
Intercultural
Marketing
https://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/ma-in-ibc-intercultural-marketing-icm Multicultural Communication in Organisationshttps://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/ma-in-ibc-multicultural-communication-in-organisations-mco
https://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/ma-in-ibc-intercultural-marketing-icm Multicultural Communication in Organisationshttps://www.cbs.dk/uddannelse/kandidat/ma-in-ibc-multicultural-communication-in-organisations-mco
På Københavns Universitet IT and Cognition og Cognition
and Communication
Fakta - Internationale studerendes
økonomiske bidrag til Danmark
Ud af de
internationale studerende, der gennemfører en hel uddannelse i Danmark, er de
nyuddannede fra universiteternes kandidatuddannelser den gruppe, der bidrager
mest til den danske økonomi.
Samlet set
skønnes de internationale studerende fra alle videregående uddannelser i
gennemsnit at bidrage med mellem 100.000 og 350.000 kroner pr. studerende til
de offentlige finanser set over et helt liv.
Der er stor
variation, for omkring halvdelen af internationale studerende er udvandret fra
Danmark fem år efter studiestart, og det er først ni år efter studiestart, at
de internationale studerende gennemsnitligt set har tjent deres omkostninger
ind.
Det er kun
knap én ud af tre internationale studerende, der bidrager positivt til de
offentlige finanser set over et livsforløb. To ud af tre skønnes at være en
udgift for Danmark.
Fakta - Engelsksprogede studerende i
Danmark
Antallet af
engelsksprogede studerende er steget fra 7.500 i 2004 til cirka 22.100 i 2016
på tværs af de videregående uddannelser
Det største
antal engelsksprogede studerende fordelt på uddannelsestype var i 2016 på
universiteternes kandidatuddannelser med 9.919 engelsksprogede studerende.
Den største
andel af engelsksprogede studerende var i 2016 på top-up
professionsbacheloruddannelserne svarende til 32 procent af alle studerende
Den største
andel af engelsksprogede dimittender, der er udvandret, er fra de ordinære
professionsbacheloruddannelser, hvor gennemsnitlig 50 procent ikke var i
Danmark to år efter dimission. Omkring 36 procent af de engelsksprogede
dimittender fra de ordinære professionsbacheloruddannelser er diplomingeniører.
Læs mere
Pressemeddelelse: Opbremsning i optaget af studerende på engelsksprogede uddannelser
https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2017/opbremsning-i-optaget-af-studerende-pa-engelsksprogede-uddannelser
Pressemeddelelse: Opbremsning i optaget af studerende på engelsksprogede uddannelser
https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2017/opbremsning-i-optaget-af-studerende-pa-engelsksprogede-uddannelser
Pjece: Justering af engelsksprogede
uddannelser
https://ufm.dk/publikationer/2018/filer/pjece-justering-af-engelsksprogede-uddannelser.pdf
https://ufm.dk/publikationer/2018/filer/pjece-justering-af-engelsksprogede-uddannelser.pdf
Faktaark: Model for justering på
engelsksprogede universitets- og diplomingeniøruddannelser (pdf)
https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2018/filer/faktaark-model-for-justering-pa-engelsksprogede-universitets-og-diplomingenioruddannelser.pdf
https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2018/filer/faktaark-model-for-justering-pa-engelsksprogede-universitets-og-diplomingenioruddannelser.pdf
Analyse: Offentlige indtægter og
udgifter ved internationale studerende (pdf)
https://ufm.dk/publikationer/2018/filer/offentlige-indtaegter-og-udgifter-ved-internationale-studerende.pdf
https://ufm.dk/publikationer/2018/filer/offentlige-indtaegter-og-udgifter-ved-internationale-studerende.pdf
Analyse: De engelsksprogede studerende
- Registeranalyse (pdf)
https://ufm.dk/publikationer/2018/filer/registeranalyse-de-engelskssprogede-studerende.pdf
https://ufm.dk/publikationer/2018/filer/registeranalyse-de-engelskssprogede-studerende.pdf
Debat: Forsker: Danmark taber, når
regeringen skærer på engelsksprogede uddannelser
https://videnskab.dk/kultur-samfund/danmark-taber-naar-regeringen-skaerer-paa-engelsksprogede-uddannelser
Språkförsvaret, Sverige, klik her
Kommentar fra CBS Wire
http://cbswire.dk/the-government-is-cutting-the-number-of-international-study-places-and-cbs-is-in-the-front-line/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/danmark-taber-naar-regeringen-skaerer-paa-engelsksprogede-uddannelser
Språkförsvaret, Sverige, klik her
Kommentar fra CBS Wire
http://cbswire.dk/the-government-is-cutting-the-number-of-international-study-places-and-cbs-is-in-the-front-line/