Mens regnen hamrede ned over Kulturnatten udenfor, uddelte Forum for
Billedmedieoversættere, FBO, fredag den 11. oktober Teksterprisen 2019 indenfor på Gammel Strand. Teksterprisen kaldes også "Lakridsbåndsordenen", fordi tekststriberne på TV i tidligere tider var mørke, næsten sorte, og derfor lignede lakridsbånd.
"Teksterprisen kan gives til en enkelt person eller til et hold for godt
teksterarbejde. Det kan være for en formidabel indsats gennem en årrække eller
et helt liv, for sublimt arbejde helt ned i mindste detalje i en enkelt
film/dokumentar/programserie, eller for en særlig indsats for at profilere
og fremme opmærksomheden omkring faget."
Efter mingling bød formanden for FBO Amalie Foss, der blandt andet også er kendt fra sin rolle i @hieronymusdagen, velkommen.
Docent i oversættelsesstudier ved Stockholms Universitet og forsker i billedmedieoversættelse Jan Pedersen holdt festtalen. Jan Pedersen fokuserede på vigtigheden af lokale og nationale standarder, "normer udtrykt i retningslinjer" i en tid domineret af globale virksomheder. Findes der ingen lokale retningslinjer, anvender de bare deres egne. "Tekster er instrumentelle" deres formål er at understøtte billedfladen. Ingen tænder for TV for at læse tekster.
Ümit Roman Öztürk holdt motiveringstalen og overrakte Teksterprisen 2019 til Peter Bjerre Rosa, Lakridsbåndsordenen og en portrættegning af Bob Katzenelson. Peter Bjerre Rosa får prisen, fordi han er så dygtig til sprog, fordi han er så dygtig til undertekstning, fordi han kan tekste direkte fra kinesisk, fordi han var en central drivende kraft i udarbejdelsen af de nationale retningslinjer for undertekstning, og fordi han er den bedste kollega og den bedste ven.
Efter Peters takketale fortsatte regnen udenfor og buffeten indenfor
Efter mingling bød formanden for FBO Amalie Foss, der blandt andet også er kendt fra sin rolle i @hieronymusdagen, velkommen.
Docent i oversættelsesstudier ved Stockholms Universitet og forsker i billedmedieoversættelse Jan Pedersen holdt festtalen. Jan Pedersen fokuserede på vigtigheden af lokale og nationale standarder, "normer udtrykt i retningslinjer" i en tid domineret af globale virksomheder. Findes der ingen lokale retningslinjer, anvender de bare deres egne. "Tekster er instrumentelle" deres formål er at understøtte billedfladen. Ingen tænder for TV for at læse tekster.
Ümit Roman Öztürk holdt motiveringstalen og overrakte Teksterprisen 2019 til Peter Bjerre Rosa, Lakridsbåndsordenen og en portrættegning af Bob Katzenelson. Peter Bjerre Rosa får prisen, fordi han er så dygtig til sprog, fordi han er så dygtig til undertekstning, fordi han kan tekste direkte fra kinesisk, fordi han var en central drivende kraft i udarbejdelsen af de nationale retningslinjer for undertekstning, og fordi han er den bedste kollega og den bedste ven.
Efter Peters takketale fortsatte regnen udenfor og buffeten indenfor
Teksterpriskomitéen var:
Amalie Foss, Ümit Roman Öztürk, Nat Beskos og Cecilie
Hassenkam Rasmussen
Læs mere om Teksterprisen her.
Læs om "Retningslinjer for undertekstning i Danmark her og her.
Læs om Jan Pedersen her.
Peter Bjerre Rosas takketale her
Læs om retningslinjer for undertekstning i Finland her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar