Når
man kommunikerer grønt
I
takt med at klimadagsordenen er allestedsnærværende, er den grønne
kommunikationsdagsorden også alle vegne. Løfter om bæredygtighed, klimaansvar
og grønne alternativer til gårsdagens sorte forbrugsvalg. Men hvad er op og
ned, når vi kommunikerer “grønt?”
Hvad må virksomhederne, hvilket ansvar har virksomheder og organisationer, når grøn omstilling, klima og bæredygtighed skal kommunikeres til borgere og forbrugere? Hvilke samfundsmæssige dagsordner fylder i medierne, og hvordan kan vi som journalist eller kommunikatør blive bedre klædt på til både at forstå stofområdet, gennemskue greenwashing og formidle en sandhed, som mange kæmper om at eje? Eller når man som kommunikatør bliver bedt om at producere kommunikation, der brander virksomhedens indsats på det grønne område. Følgende panel bød ind med deres synspunkter, og de gjorde det godt:
#Mette
Gert Boldt, Partner i Märk - specialist i grøn kommunikation, gæsteunderviser
på DMJX
#Marie Sæhl, Klimajournalist hos DR
#Mikkel Lotzfeldt, Head of Sustainability,
Geelmuyden.Kiese
#Forbrugerombudsmanden,
Christina Toftegaard Nielsen
Uddannelse
Det kunne være spændende at beregne klimaaftrykket for Store Bededag som arbejdsdag. Hvem gør det? Hvordan får vi i det hele tage uddannet flere fagligt kompetente og
kritiske kommunikatører på det grønne område. Paneldeltagerne nævnte erfaringer
fra Syddansk Universitet og Copenhagen Business School. Også de faglige organisationer
kan spille en vigtig rolle på kursusområdet. Vi skal have viden, vi skal forstå,
ellers kan vi ikke være kritiske og konstruktive.
Hvad
betyder ord?
Mange
arbejder på at beskrive klimakrisen med nye ord, bedre ord, mere venlige ord. ”Mange
gider ikke at læse om klimaproblemer. ”Det lugter lidt af lektier.” Forbrugerombudsmanden
mener, at det er forbruget, der skal drive en grønne omstilling. Derfor er vi
nødt til at have tillid til hvad ordene står for og hvad de betyder.
Forbrugerombudsmandens gebet er ikke redaktionelt stof, men markedsføring. Er produktet
bæredygtigt skal det kunne dokumenteres, i hele fremstillingsprocessen, i en
livscyklusanalyse: "Vi har planer om at blive CO2-neutrale”. Der er mange lidt for
gode udsagn på det grønne område. Der skal mere til end tanker. Overdrivelse
i markedsføring er også løgn.
Faktisk
er der ikke noget endnu der er bæredygtigt. Som ikke belaster kloden. Sproget
tager stilling og præger debatten. Alt i sproget er et valg. Klimaangst. Klimasorg.
Grunde til ikke at kommunikere grønt
Alle
de gode ord og begrundelser er brugt i forvejen. Alle de gode stockfotos er
brugt alligevel. Alligevel kan det godt betale sig at være god. Men sæt handling før ord.
Du skal gøre hvad du siger. Der er mange hindringer for bæredygtighed. Læs om
10 hindringer i The Unsustainability Report her/
Hvis man tror på at kommunikation kan skabe forandring, har kommunikatører og journalister et ansvar? Er vi i en ny fase, påhviler der i dag kommunikatører et større ansvar end tidligere?
Omstruktureringer
Skal
vi virkelig nå i mål med klimatiltag, skal vi lægge vores måde at leve på om.
Men hvem har lyst til at blive hjemme og stoppe sine strømper? Alt er forbrug.
I Danmark har vi et overforbrug. Det vrimler med små projekter, virksomhederne
gerne vil have omtalt. Men kan det aflæses i det nationale klimaregnskab?
Budskabet
Ingen
kan gøre noget alene. Vi er nødt til at arbejde sammen. Fokusér på det
positive. Arbejdet begynder ikke i marketing, men kommer indefra, fra organisationens
kerne.
Arrangører
Når
man kommunikerer grønt. Arbejdsløshedskassen for Journalistik, Kommunikation og
Sprog, Dansk Journalistforbund og Forbundet Kommunikation og Sprog inviterede
til faglig fyraften den 15. marts i Villa Kultur på Østerbro. Det var et superspændende
og levende arrangement. Villa Kultur var et interessant bekendtskab. Nok endnu
mere interessant om sommeren.
Links
Vores art er ikke så klog som planterne er - Concito-debat
Er dine ord bæredygtige - Forbrugerombudsmanden
Nævnt blev sagen om den klimakontrollerede gris, læs her/
Det grønne er skide svært - #Mikkel Inumineq på Linkedin.
Rasmus Hengstenberg på Linkedin
Ingen kommentarer:
Send en kommentar