onsdag den 7. december 2022

Er dine ord bæredygtige?

 



 
Forbrugerombudsmanden inviterede til gå-hjem-møde den 29. november om miljømarkedsføring, grøn markedsføring og bæredygtighedsmarkedsføring, set i forhold til markedsføringsloven. Arrangementet var målrettet kommunikatører. Der var mange opmærksomhedspunkter. I lyset af Markedsføringsloven er det ikke blevet mindre vigtigt at udtrykke sig præcist og bruge de rigtige ord og udtryk. Kan du dokumentere hvad du siger?


Forbrugerombudsmanden har fået en særbevilling til at følge og informere om ”grønne udsagn” og mindede indledningsvist om lovgivningens bestemmelser:  ”… den der medvirker til strafbar overtrædelse”, … ”vildledende reklame”. Der er et vildledningsforbud i markedsføringsloven. Det gælder for al kommunikation.

Udgangspunkt i henhold til markedsføringsloven er: Du må ikke lyve! – eller skabe et fejlagtigt indtryk i din kommunikation. Det er helhedsindtrykket, der er afgørende. Al omtale fra en virksomhed om virksomheden og produkterne er branding.

Dokumentationskrav er gældende for udsagn og påstande. Der skal foreligge konkrete planer om det udsagte. For produkter er der tale om en ”livscyklusvurdering” for et produkt eller en serviceydelse. En uafhængig 3.-partsvurdering er nødvendig.

Ved anvendelse af officielle mærkningsregler, klimaudsagn, klimakompensation – der skal være additionalitet, marginale forbedringer gør det ikke. Alle oplysninger er branding. Hvis du skriver: ”Vi arbejder med verdensmål!” skal du kunne dokumentere det. Hvordan? Hvis et produkt markedsføres som bæredygtigt, skal der eksistere en handlingsplan og dokumentation for det.  

For termen ”naturlig” har Fødevarestyrelsen har en definition. Hvis et produkt markedsføres som naturligt, må det ikke være bearbejdet ret meget.


Forbrugerombudsmanden siger om sin aktivitet, at det er vigtigt at opretholde forbrugertilliden til det, virksomhederne kommunikerer. Forbrug skal drive den grønne omstilling, og produkterne må ikke blive udvandede.

EU’s taksonomiforordning om ”bæredygtig økonomisk aktivitet” har i Danmark Finanstilsynet som kompetent instans.
 
 
 
Invitationen fra Forbrugerombudsmanden    
Forbrugerombudsmanden inviterer til gå hjem-møder med fokus på miljømarkedsføring.
Brug af klima-, miljø- og bæredygtighedsudsagn har stor betydning for markedsføring af produkter nu og i fremtiden. Derfor inviterer Forbrugerombudsmanden til gå hjem-møder, hvor reglerne og Forbrugerombudsmandens praksis vil blive gennemgået. Gå hjem-mødet den 29. november vil særligt være målrettet kommunikationsbranchen, herunder ansvar som kommunikationsbureau.               
På møderne vil Forbrugerombudsmanden orientere om Forbrugerombudsmandens miljøvejledning og kvikguide til virksomheders miljømarkedsføring.

Læs mere på Forbrugerombudsmandens hjemmeside


Ingen kommentarer:

Send en kommentar