fredag den 14. april 2023

Greenwashing - Kreativ eksplosion i pral uden data

 

Greenwashing - Kreativ eksplosion i pral uden data
Alle varer på webshoppen er grønne. Billederne viser glade børn, solbeskinnede marker og grønt græs. Forbrugerombudsmanden har fået en ekstrabevilling for at kunne holde trit med udviklingen overfor virksomheder, der pynter sig med lånte fjer. Socialdemokratiet og Liberal Alliance vil introducere fængselsstraf for "systematiske, grove lovovertrædelser" af markedsføringsloven. Virksomheder, der virkelig investerer i grøn og bæredygtig udvikling bliver mødt med unfair konkurrence fra virksomheder, der bare kommunikerer om det. De foretrækker greenhushing. Men hvorfor skal vi lovgive om virksomheder, der gør det rigtige, i stedet for at lovgive om sorte virksomheder. Vend tingene på hovedet.  Der er tale om et fravær af et moralsk kompas. 

Så hårdt blev linjerne trukket op på debatmødet i Fællessalen på Christiansborg den 17. april. 

Der er brug for forbrugerorganisering og "fut i fødderne" ifølge foreningen iLoveGlobalGoals. Derfor lancerer foreningen "Handlingsskibet" på Folkemødet på Bornholm. 

Forbrugerne vil gerne flytte verden i den rigtige retning, men forvirringen er stor. Det er sexet at markedsføre sig grøn. Derfor vil Forbrugerrådet indføre "Green Claims": Mere klarhed, mere håndhævelse". Måske skal der laves et katalog med faste formuleringer.

Certificering og varemærker, rødt, gult og grønt oksekød gør dig ikke mere bæredygtig, når det handler om at spise mindre oksekød. Det kan blive "statsautoriseret vildledning". Greenwashing handler først og fremmest om at købe ting. 

Visuelle medier, billeder af syngende fugle og glade børn skal være omfattet af markedsføringsloven. 

Kommunikations- og markedsføringsbranchen har ikke taget moralsk ansvar. Kommunikations- og marketingfolk må se at komme i arbejdstøjet. De, der er bedst til at kommunikere og forføre har ikke taget ansvar. Spindoktorer har jo netop til opgave at forgylde virkeligheden. 

Men investorer interesserer sig ikke for virksomhedernes kommunikation. Det er ledelsen i virksomhederne, der har ansvaret for at lovgivningen bliver overholdt, også for ansvar i forbindelse med indkøbskæder. 

Der er flere kreative forsøg på at fremstå som grøn, men flere sager hos Forbrugerombudsmanden har ikke nødvendigvis en årsagssammenhæng med lovgivningen. Markedsføringsloven er super god, men den skal opdateres, og vejledningerne skal være bedre. Snyd rammer dit omdømme! Virksomhederne er bange for at få kunderne imod sig. Måske skal vi forbyde markedsføring af skadelige produkter, "fossile biler".

Der er et initiativ på vej fra EU, "Right to Repair", om bedre reklamationsfrister, pligt til at reparere, mere genbrug. Individet har også et ansvar for at gøre noget, men det skal være gennemskueligt. Skal vi blive ved med at markedsføre? Vi skal også reducere forbruget. Anvendelsen af ord har grundlæggende betydning for hvordan vi forbrugere opfatter markedsføring. 

Virksomhederne snyder sig selv hvis de snyder forbrugerne. Der skal være en vilje til frivillig efterlevelse. Virksomhederne skal indse, at det er hensigtsmæssigt at overholde lovgivningen. 

Det er virksomhedernes opgave at finde ud af, hvordan man overholder lovgivningen, med eller uden vejledninger. Det er ikke Forbrugerombudsmandens problem. 

Investorerne tillægger ikke virksomhedernes kommunikation den store betydning. Måske skal man knytte ESG-data til markedsføringen. 

Brancheorganisationerne spiller en central rolle for at oplyse virksomhederne. Der er brug for branchespecifikke vejledninger og "forhandlede fortolkningsløsninger", der hjælper virksomhederne med at fastlægge rammer. 

Medarbejderne i virksomhederne skal spørge sig selv: "Hvad ville din mormor sige?" Man skal måske ikke i fremtiden spørge marketing om en kampagne, men juristerne. Den gode markedsføring overholder lovgivningen. 

Hent rapporten her/



Sammenklip fra hjemmesider, mails m.v.
I løbet af de seneste år er vildledende grøn markedsføring – greenwashing – blevet til et stadigt voksende og alvorligt problem. I butikkerne, biografen, fjernsynet, aviser, på internettet og i gadebilledet er mængden af grøn markedsføring overvældende. Virksomheder vil gerne kommunikere, at de er en del af løsningen på de klimamæssige udfordringer vi står overfor, og kommunikationsbranchen har for længst opdaget, at der er kunder i at hjælpe til.

Greenwashing risikerer at blive den vestlige verdens største blokering for at gennemføre den nødvendige grønne omstilling.

iLoveGlobalGoals sætter med et nyt projekt fokus på at bekæmpe greenwashing. Forbrugerrådet Tænk og K1 Kommunikationsforening er samarbejdspartnere i projektet. Partnerne glæder sig til at sætte bekæmpelse af greenwashing på dagsordenen og få tydeliggjort de problemer og konsekvenser greenwashing giver, så vi ikke stikker en kæp i hjulet på den grønne omstilling.

Projektet skal medvirke til at skabe en øget debat om de dilemmaer der kan opstå, når virksomheder ønsker at kommunikere om deres bæredygtighedstiltag.

Projektet indeholder blandt andet et diskussionsoplæg, der beskriver og belyser problemer og udfordringer med greenwashing, som de ser ud lige nu. Oplægget vil fokusere på, hvordan der kan kommunikeres om bæredygtige tiltag på en måde, så det bliver tydeligt, hvordan noget reelt kan bidrage til at nå de danske klimamål – og hvordan kommunikationen understøtter forbrugernes handlekraft.

Partnerne vil også oplyse nærmere om Forbrugerombudsmandens indsats på greenwashing-området.

Sammen ønsker partnerne at styrke forbrugeres muligheder for at træffe et oplyst og mere bæredygtigt valg, så de undgår at falde for greenwashing. Derudover vil partnerne have fokus på, hvordan kommunikations- og markedsføringsbranchen kan kommunikere retvisende.




Om projektet
iLoveGlobalGoals har modtaget bevilling fra KR-fonden til at give anbefalinger til hvordan udfordringen med greenwashing tackles. Som en del af projektet vil partnerne afholde to konferencer i 2023.

Én, der blandt andet er målrettet forbrugere, beslutningstagere og virksomheder – og en konference, der særligt fokuserer på kommunikations- og markedsføringsbranchen.

K1 Kommunikationsforening medorganiserer konferencen om greenwashing, der målrettes kommunikations- og markedsføringsbranchens rolle. Forbrugerrådet Tænk bidrager som samarbejdspartner og faglig sparringspartner i udarbejdelse af diskussionsoplægget og som oplægsholder på begge konferencer i projektet.

Med bevillingen vil partnerne udvikle et diskussionsoplæg, der giver anbefalinger til forbrugere, beslutningstagere, virksomheder og kommunikations- og markedsføringsbranchen. Fokus for projektet er hvordan der kan kommunikeres om mere bæredygtige tiltag på en måde, så det bliver tydeligt, hvordan noget reelt bidrager til at nå de danske klimamål.

Rapport med konkrete mål
På konferencen blev lanceret en ny rapport med konkrete råd til, hvordan greenwashing bekæmpes. 

Forbrugerombudsmanden, politikere samt repræsentanter fra Dansk Industri, Dansk Erhverv, AkademikerPension og Danske Bank diskuterede i to paneldebatter råd fra rapporten og kom med  bud på, hvad der skal til for at bekæmpe greenwashing. Derudover var politisk chef for Forbrugerrådet Tænk, Uffe Rabe Krag, og jurist med speciale i markedsføringsret, Marie Frank-Nielsen, på scenen, ligesom stifter af iLoveGlobalGoals, Lotte Hansen,  modererede.

Om konferencen
Konferencen blev holdt mandag den 17. april klokken 9.30-12.00 i Fællessalen på Christiansborg. Konferencen var arrangeret af non-profit foreningen iLoveGlobalGoals i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk. Vært for konferencen var Fie Hækkerup, medlem af Folketinget for Socialdemokratiet. 

Hvem står bag projektet?
iLoveGlobalGoals: Non-profit forening, der er stiftet af partnerne i Hansen & Ersbøll Agenda, Charlotte Ersbøll og Lotte Hansen, hvis formål er at gøre borgeren handlekraftig i forhold til de bæredygtige udfordringer. Foreningen udvikler sammen med partnere værktøjer, der bidrager til bæredygtige handlinger. Foreningen leder projektet. 

Bureauet Hansen & Ersbøll Agenda vil i samarbejde med iLoveGlobalGoals lancere et nyhedsbrev om greenwashing. 



Initiativtager til projektet, Lotte Hansen fra iLoveGlobalGoals, udtaler:
”Vi står foran en af menneskehedens største udfordringer – omstillingen til et lav-emissionssamfund – og så vildleder virksomheder og organisationer forbrugere til at tro, at deres indsatser batter nok. Det gør de stort set aldrig. Midt i en tid, hvor data om effekt – og forståelse for, hvad der reelt er brug for – er en mangelvare, er markedsføringsbranchen blevet nyttige idioter for greenwashingens allestedsnærværende misinformation. Vi ønsker med oplægget at komme med nogle stærke anbefalinger til, hvad der er brug for, både politisk og fra virksomhedernes side. Vi kommer også med forslag til, hvordan intentionerne i Forbrugerombudsmandens stærke arbejde kan nå endnu flere.”

Uffe Rabe Krag, politisk chef for Trygt Forbrug i Forbrugerrådet Tænk, udtaler:
”Greenwashing er et stort problem, fordi forbrugerne bliver vildledt. Det forværrer vores mulighed som forbrugere til at træffe et mere bæredygtigt valg og faktisk bidrage til den grønne omstilling. Vi skal kunne stole på den information vi får fra virksomhederne. Ellers risikerer vi, at viljen til at agere og handle mere bæredygtigt daler, når vi alligevel ikke kan stole på budskaberne. Og vi risikerer, at de virksomheder, der reelt gør en forskel, er svære at få øje på. Det er ingen tjent med.”

Jesper Sloth Møller, pressechef i Lundbeckfonden og bestyrelsesmedlem i K1, udtaler:
“Vi skal helt tæt på vores rolle og ansvar som kommunikatører, når det gælder de grønne fristelser i PR- og marketingarbejdet. Vi skal diskutere vores brug af virkemidler i alle ender af spektret, og i alle tænkelige relationer, hvor kommunikation spiller en rolle. For vi skal blive bedre til at tale og kommunikere mere bæredygtigt og sætte ord på og strøm til bevægelsen. Kommunikation er en del af løsningen, ikke problemet – men greenwashing udfordrer til stadighed både virksomheder og kommunikationsfolk på etikken.”

Hvem står bag projektet?
iLoveGlobalGoals (initiativtager)
Non-profit forening, der er stiftet af partnerne i Hansen & Ersbøll Agenda, Charlotte Ersbøll og Lotte Hansen, hvis formål er at gøre borgeren handlekraftig i forhold til de bæredygtige udfordringer. Foreningen udvikler sammen med partnere værktøjer, der bidrager til bæredygtige handlinger. Foreningen leder projektet. Hansen & Ersbøll Agenda vil i samarbejde med iLoveGlobalGoals lancere et nyhedsbrev om greenwashing. Kontakt:
Kommentarer eller uddybninger: Stifter Lotte Hansen, 30103280.
Nyhedsbrev om greenwashing: Projektleder Jens Renner, jens@heagenda.dk
  
Forbrugerrådet Tænk (samarbejdspartner)
Uafhængig medlemsorganisation med omkring 90.000 personlige medlemmer og 28 medlemsorganisationer. Varetager forbrugernes rettigheder over for politikere, myndigheder og erhvervsliv.
Forbrugerrådet Tænk arbejder for, at alle forbrugere kan foretage et trygt og mere bæredygtigt valg ved at styrke forbrugernes handlekraft. Forbrugerne har krav på klar og forståelig klimakommunikation. Forbrugerrådet Tænk repræsenterer også forbrugernes interesser i cirka 300 danske og internationale organisationer, råd, nævn og udvalg. Bidrager som samarbejdspartner ved at være oplægsholder og deltage på konferencerne i projektet. 
Kontakt: Politisk chef, Trygt Forbrug, Uffe Rabe Krag Mail: urk@fbr.dk, 4188 1610

K1 Kommunikationsforening (samarbejdspartner)
K1 er en frivillig forening for kommunikations- og marketingsbranchen. K1 Kommunikationsforening bidrager som samarbejdspartner ved at være medarrangører på en debat for kommunikationsbranchen senere på året.  
Som samlingssted for landets kommunikationsprofessionelle, er K1 Kommunikationsforening drevet af et brændende ønske om at udvikle kommunikationsfaget sammen. K1 ønsker at kommunikationsbranchen forholder sig til de dilemmaer, der kan knytte sig til en mere bæredygtig kommunikation om klima og miljø.
Kontaktperson i foreningen er Jesper Sloth Møller.

Om KR-fonden 
KR Fonden blev etableret i december 2014 af VILLUM fonden, har base i København, men arbejder internationalt såvel som nationalt. Fonden har et tæt samarbejde med VELUX FONDEN og V. Kann Rasmussen Fonden. Fonden står blandt andet bag det danske initiativ 70by30, der understøtter realiseringen af de danske 70 pct. reduktionsmål for drivhusgasemissioner i 2030. Fondens fokus er desuden blandt andet at støtte kommunikationsprojekter,
Læs mere om projektet og arrangørerne her/


Lotte Hansen på Linkedin/
Charlotte Ersbøll på Linkedin
iLoveGlobalGoals hjemmeside/
Jens Renner på Linkedin
KR-Fonden på Linkedin
KR-Fondens hjemmeside/
Forbrugerrådet Tænk på Linkedin/

Jeg deltog på en invitation fra K1 Kommunikationsforening som repræsentant for Forbundet Kommunikation og Sprog
KS Linkedin group
KS Linkedin Company 

Mine billeder: 
Greenwashing i Fællessalen 17/4-2023, her/




 


 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar